Min nye elcykel

 

I 2008 købte jeg en el-cykel (winther E-bike 825 easy) hos Henning Jørgensen cykler i Tjørring. Leveringstiden var 3 måneder, og da den endelig kom, var der flere problemer. Elstyringen fungerede ikke, og den endte med at brænde af pga overbelastning. Baglygten virkede heller ikke, så det blev til en del besøg ved cykelhandleren. Da elstyringen gik i stykker, lånte jeg dog en anden, indtil en ny var skaffet hjem, og baglygten blev skiftet, da jeg endelig havde overbevist cykelmekanikeren om, at det ikke var mig, der bare ikke forstod lygtens funktionalitet. 
 
Jeg bruger kun el cyklen i godt vejr pga min astma, så hele vinteren 2008 var den i stald, og batteriet sat til opladning. Vi ved jo alle, at batterier taber ydeevne, hvis de ligger ubrugte, så derfor denne beslutning. Endvidere stod der i manualen, at batteriet skulle oplades mindst en gang om måneden. Da foråret kom, var batteriet imidlertid vokset i størrelse (udsivning fra cellerne), og så startede en længere diskussion med cykelhandleren. Det endte dog med, at jeg fik byttet batteriet til et andet  brugt. Der er en føler i batteriet, som skal slå opladningen fra, når det er fuldt opladet, men det kan åbenbart svigte ved så lang tids opladning. Desuden står der ikke i brugsanvisningen, at man ikke må have batteriet til opladning i længere tid. Argumentet for ikke at give mig et helt nyt batteri var, at der kun var 3 måneders garanti på den del af cyklen. Det anbefales i brugsanvisningen at lade op mindst en gang om måneden, så det gør jeg så nu om vinteren, hverken mere eller mindre, et døgns tid af gangen.
 
Men nu er jeg kørende, og alt fungerer perfekt. Den sidste lange tur, jeg har taget, var på 60 km, og det kunne batteriet let klare. 
 
Jeg kan kun anbefale andre at anskaffe sådan et køretøj.
 

Elcyklerne havde deres spæde start på markedet for ca. ti år siden. Dengang var elcykler mest for handicappede, men sådan er det ikke mere. Batterierne er blevet mindre og mere effektive - og cyklerne pænere.
- Jeg ser tre målgrupper. Folk med handicaps eller sygdomme er oplagte. Men derudover er der dem, som jeg kalder ’de ufrivillige cyklister’. Dem, der ikke nødvendigvis elsker at cykle, men som alligevel gør det af praktiske eller økonomiske grunde - og som gerne vil have lidt hjælp, fortæller Allan Carstensen, butikschef i Dansk Cyklist Forbund.

Den sidste målgruppe, han kan forestille sig, er trendsætterne.
- Markedet for elcykler kan blive rigtig stort, men det mangler lige det sidste skub. Og her kan jeg sagtens forestille mig, at en modedille blandt f.eks. unge arkitekstuderende kunne sætte det i gang.
Allan Carstensen mener i øvrigt, at vi skal byde elcyklerne velkomne.
- Elcykler tilgodeser jo nogle behov. Der er rigtig mange cyklister, der gerne vil have lidt hjælp på vejen - og det at cykle er jo ikke nogen religion, mener han.

Tjek, før du køber:
- Gamle batterityper er fulde af tungmetaller og kører holder ikke længe. Vælg helst et litiumbatteri. Der er to typer - litium polymer og litium ion. Litium polymer er både mest effektivt og miljøvenligt.

- Der er stor forskel på, hvor langt elcykler kan køre på én opladning. Det måles i cycles. De dårligste kører 3-500 cycles, mens de bedste med litium polymer-batterier kører omkring 1.000 cykles.

- Prøv også cyklen uden strøm på. Nogle modeller er næsten umulige at køre. Det er et stort problem, hvis du en dag skulle løbe tør for strøm - specielt, hvis du har problemer med fysikken.

- Prisen og kvaliteten følges ad, når det gælder elcykler. En god elcykel koster næppe under 12.000 kr. - det betaler sig at købe noget ordentligt. En god elcykel holder længere, bruger mindre strøm og skåner miljøet.

Kilder: Allan Carstensen, Dansk Cyklist Forbund, og Lars Munksø, Protanium

 

 

Inspiration til aftensmad - opskrifter
Skønt bagværk - opskrifter
Lækre kager - opskrifter
hækleopskrift 15 kr
Figurer til sangkuffert
hækleopskrift 20 kr
Salg af hæklet unika
Uro med fly
Køb en hæklet sansesprutte